Renault Clio II – historia modelu i popularność na rynku
Renault Clio II, produkowany w latach 1998–2012 (z uwzględnieniem modernizacji), to druga generacja jednego z najpopularniejszych miejskich samochodów segmentu B w Europie. Model ten zyskał dużą popularność dzięki atrakcyjnej stylistyce, komfortowi jazdy i szerokiej gamie jednostek napędowych. Clio II wprowadziło również wysoki, jak na swoje czasy, poziom bezpieczeństwa – otrzymało aż 4 gwiazdki w testach Euro NCAP, co było znacznie powyżej średniej dla tej klasy w tamtych latach.
Wersje Clio II były produkowane w kilku krajach, m.in. we Francji, Hiszpanii, Turcji i Słowenii. Ciekawostką jest fakt, że mimo wejścia na rynek trzeciej generacji Clio, model II nadal był oferowany jako tańsza alternatywa – pod nazwą Clio Storia lub Clio Campus, szczególnie w krajach rozwijających się.
Dane techniczne Renault Clio II – precyzyjna charakterystyka
Renault Clio II dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz wersja kombi nazwana Clio Grandtour (choć ta odmiana była bardziej znana w przypadku Clio III). Model o długości od 3770 mm do 3810 mm (w zależności od wersji po liftingu), szerokości 1639 mm i wysokości około 1417 mm oferował niewielkie, ale wystarczające wnętrze dla czterech dorosłych osób.
Rozstaw osi wynosił 2470 mm, co przekładało się na stabilność prowadzenia. Waga pojazdu zależnie od wersji wynosiła około 900–1050 kg. Pojemność bagażnika w standardowej wersji hatchback wynosiła od 255 do 288 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy – ponad 1000 litrów.
Silniki Renault Clio II – benzynowe i diesla do wyboru
Gama jednostek napędowych Renault Clio II była bardzo szeroka i zróżnicowana. Dla wersji benzynowych użytkownicy mieli do wyboru:
- 1.2 8V – 58 KM/60 KM – najprostszy i najbardziej ekonomiczny silnik, idealny do miasta
- 1.2 16V – 75 KM – lepsza dynamika przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa
- 1.4 16V – 98 KM – kompromis między osiągami a spalaniem
- 1.6 16V – 110 KM – wersja bardziej dynamiczna
- 2.0 16V w wersjach sportowych Renault Clio RS – od 172 do 182 KM
Dla zwolenników silników wysokoprężnych dostępne były:
- 1.5 dCi – moc w przedziale od 65 do 100 KM – bardzo oszczędna, niskie spalanie (ok. 4 l/100 km)
- 1.9 D i DTi – starsze jednostki diesla, mniej dynamiczne, ale proste konstrukcyjnie i łatwe w naprawie
Silniki 1.5 dCi zyskały uznanie za niski apetyt na paliwo, ale ich trwałość zależała od regularnej wymiany oleju i paliwa dobrej jakości. Wersje sportowe Clio II RS do dziś cieszą się opinią hot hatchy o wysokim potencjale do jazdy torowej.
Najczęstsze problemy Renault Clio II – na co uważać przy zakupie?
Choć Renault Clio II uważane jest za trwały i stosunkowo tani w eksploatacji pojazd używany, jak każdy samochód, nie jest wolne od usterek. Oto najczęstsze problemy zgłaszane przez użytkowników:
- Elektryka: szczególnie w starszych egzemplarzach występują problemy z centralnym zamkiem, elektrycznymi szybami czy wycieraczkami.
- Immobilizer: awarie układu immobilizera potrafią unieruchomić auto – typowy objaw: auto nie odpala mimo kręcenia rozrusznikiem.
- Układ kierowniczy: luz w przekładni kierowniczej lub wycieki z maglownicy.
- Zawieszenie: częste usterki tulei wahaczy czy łączników stabilizatora, szczególnie w krajach o złej infrastrukturze drogowej.
- Silnik 1.2 16V: lubi zjadać niewielkie ilości oleju, warto kontrolować poziom co 1000 km.
Jednak większość problemów da się stosunkowo tanio i szybko usunąć, co czyni Clio II jednym z rozsądniejszych wyborów na rynku tanich, używanych aut miejskich.
Renault Clio II – wady i zalety według użytkowników
Opinie kierowców Renault Clio II są w dużej mierze pozytywne. Często wymieniane zalety to:
- Niskie zużycie paliwa, szczególnie w wersjach z silnikiem 1.2 16V i dieslami 1.5 dCi
- Komfort jazdy – zawieszenie dobrze tłumi nierówności
- Tanie części zamienne i prostota napraw
- Nieprzesadzona cena zakupu – szeroki wybór na rynku wtórnym
Do najczęściej zgłaszanych wad należą:
- Problematyczna jakość wykończenia wnętrza – trzeszczenia plastików, szczególnie przy niskich temperaturach
- Niskie osiągi na trasie – zwłaszcza w wersjach 1.2
- Słabe wygłuszenie kabiny
Clio II to auto, które szczególnie dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu miejskim – łatwe do zaparkowania, ekonomiczne i relatywnie niezawodne.
Ile pali Renault Clio II? Spalanie w praktyce
Jednym z głównych atutów Renault Clio II jest niskie spalanie. W praktyce wygląda to następująco:
- 1.2 8V/16V – średnio 5,5–6,5 l/100 km
- 1.4 16V – około 7 l/100 km
- 1.6 16V – do 8 l/100 km
- 2.0 RS – od 8 do 10 l/100 km (ale tutaj liczy się osiąg)
- 1.5 dCi – od 4,0 do 5,0 l/100 km – jeden z najbardziej oszczędnych diesli w klasie
Spalanie zależy oczywiście od stylu jazdy, warunków drogowych oraz kondycji technicznej pojazdu. Diesel 1.5 dCi to bez wątpienia jedna z najchętniej wybieranych wersji przez osoby dojeżdżające codziennie do pracy.
Renault Clio II – czy warto kupić używane?
Renault Clio II to wciąż często wybierany samochód z rynku wtórnego – dostępny już od kilku tysięcy złotych. Pomimo upływu lat, nadal spełnia wymagania wielu użytkowników jako auto tanie w eksploatacji, łatwe w naprawach i wystarczająco komfortowe na krótkie oraz średnie dystanse. Dobrze utrzymany egzemplarz może służyć przez kolejne lata jako idealny samochód dla młodego kierowcy, osoby starszej lub jako drugie auto w rodzinie.
Model ten to doskonały przykład na to, jak pozytywną opinię i trwałość może mieć dobrze zaprojektowany samochód segmentu B.

Cześc nazywam sie Rafał Żurek i zapraszam na mojego bloga. Poruszam w nim tematy stylu, relacji, motywacji i życia codziennego z męskiej perspektywy. Lubię pisać konkretnie, bez owijania w bawełnę – zawsze szczerze i z dystansem.