BMW 850i Koenig Special – co to za auto?
BMW 850i Koenig Special to prawdziwa legenda lat 90., wyjątkowy przykład tuningu stworzonego przez niemiecką firmę Koenig Specials, znaną z ekstremalnych modyfikacji luksusowych i sportowych samochodów. Model ten bazuje na standardowym BMW E31 850i – dwudrzwiowym gran turismo z potężnym silnikiem V12, który już w fabrycznej odsłonie robił ogromne wrażenie.
Koenig Specials poszedł jednak o krok dalej. Firma zwiększyła moc, poszerzyła nadwozie, dodała agresywny bodykit i poprawiła osiągi, tworząc prawdziwe monstrum na czterech kołach. BMW 850i Koenig Special to synonim luksusu, mocy i bezkompromisowej ekstrawagancji. Nic dziwnego, że samochód ten zyskał kultowy status i przyciągał uwagę wszędzie, gdzie się pojawił.
Kim był Nikos i dlaczego jeździł tym BMW?
Postać Nikosa z serialu „13 posterunek” zyskała ogromną popularność w Polsce pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku. Grany przez Piotra Zelta Nikos był stereotypowym gangsterem – przerysowaną postacią, która wzbudzała zarówno śmiech, jak i podziw. Styl Nikosa, jego sposób bycia i… samochód, którym jeździł, stały się znakami rozpoznawczymi.
W serialu Nikos poruszał się właśnie legendarnym BMW 850i Koenig Special. Auto to nie tylko podkreślało jego status w fikcyjnym świecie serialu, ale też działało na wyobraźnię widzów. Luksusowe, potężne BMW dodatkowo wzmocniło mit „gangsterskiego stylu życia” i stało się marzeniem niejednego fana motoryzacji w tamtym okresie.
BMW 850i – dane techniczne i osiągi
Standardowe BMW 850i (E31) zadebiutowało w 1989 roku i wyposażone było w silnik V12 o pojemności 5.0 litra (M70B50), generujący około 300 KM. Napęd przenoszony był na tylną oś za pośrednictwem automatycznej lub manualnej skrzyni biegów. Samochód cechował się wyjątkowym komfortem jazdy, zaawansowaną jak na tamte czasy elektroniką oraz kultowym kształtem nadwozia typu coupé.
Jednak wersja Koenig Special to zupełnie inna liga. Tunerska modyfikacja miała na celu radykalne zwiększenie mocy – nawet do 400 KM (a w niektórych przypadkach więcej), dzięki zastosowaniu turbosprężarek, nowego układu wydechowego oraz przeprogramowaniu elektroniki sterującej silnikiem. Do tego dochodziła szersza karoseria, większe felgi, potężne spoilery oraz wnętrze obszyte skórą i alcantarą w niestandardowych kolorach.
Jakie cechy wyróżniały Koenig Special na tle innych BMW?
Koenig Special nie był tylko tuningiem zewnętrznym – to była kompletna transformacja samochodu. Poszerzone nadkola, niski prześwit, agresywne zderzaki i potężny tylny spoiler to wizytówki stylu Koeniga. Do tego masywne, nawet 17- lub 18-calowe felgi w unikalnym wzorze potęgowały sportowy charakter auta.
Wnętrze przechodziło równie dużą metamorfozę. Tunerzy z Koenig Specials dawali klientom olbrzymie możliwości personalizacji. Deska rozdzielcza, fotele czy boczki drzwiowe mogły być wykonane z ekskluzywnych materiałów, a dodatki w stylu sportowych wskaźników czy zmienionych kierownic podkreślały unikatowy charakter auta.
Ile kosztuje dziś BMW 850i Koenig Special?
BMW 850i Koenig Special to dziś prawdziwy biały kruk na rynku aut kolekcjonerskich. Ze względu na swoją rzadkość – powstało ich zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy – ceny za dobrze zachowany model mogą sięgać kilkuset tysięcy złotych, a nawet przekraczać milion złotych, zwłaszcza jeśli auto zachowane jest w oryginalnym stanie lub posiada udokumentowaną historię.
Dla porównania, standardowe egzemplarze BMW E31 850i są dużo tańsze, ale też zyskują na wartości, zwłaszcza dobrze utrzymane oraz z niskim przebiegiem. Rynek youngtimerów rządzi się swoimi prawami, dlatego auto takie jak Koenig Special cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji.
BMW 850i w popkulturze – „gangsterski” symbol lat 90.
BMW 850i – zarówno standardowe, jak i w wersjach tunerskich – bardzo często pojawiało się w filmach, teledyskach i serialach jako symbol luksusu, władzy i niebezpiecznego stylu życia. W Polsce największą popularność przyniosła mu oczywiście rola w „13 posterunku”, ale również fani hip-hopu czy muzyki dance lat 90. pamiętają wiele klipów, w których to właśnie „ósemka” grała rolę pierwszoplanową.
Dzięki temu dziś BMW 850i Koenig Special to nie tylko samochód, ale też element nostalgii – przypomnienie czasów, w których styl i prędkość były najważniejsze. Automobil, który działał na wyobraźnię i stanowił niedoścignione marzenie młodych ludzi zakochanych w motoryzacji.
Dlaczego BMW 850i Koenig Special to auto kultowe?
Trzymajmy się faktów: mało które auto osiągnęło status, jaki posiada BMW 850i Koenig Special. Połączenie luksusu i potężnej mocy, niepowtarzalnego stylu tuningowego i obecności w popkulturze sprawiły, że samochód ten jest dziś legendą motoryzacji. To nie tylko środek transportu, lecz świadectwo epoki, w której odwaga i ekstrawagancja były w cenie.
Dziś, nawet po ponad 30 latach od premiery, 850i robi ogromne wrażenie – zarówno wizualne, jak i dźwiękowe. Dzięki takim modelom jak Koenig Special, BMW udowodniło, że potrafi robić nie tylko samochody dla „szarych Kowalskich”, ale też ikony stylu i technologicznego szaleństwa, które do dziś wzbudzają zachwyt.

Cześc nazywam sie Rafał Żurek i zapraszam na mojego bloga. Poruszam w nim tematy stylu, relacji, motywacji i życia codziennego z męskiej perspektywy. Lubię pisać konkretnie, bez owijania w bawełnę – zawsze szczerze i z dystansem.