Honda Civic V (1991–2005) – historia i przegląd generacji
Honda Civic V generacji, produkowana od 1991 do 2005 roku (zależnie od rynku), to jeden z najbardziej kultowych modeli w historii japońskiego producenta. Choć nominalnie piąta generacja była produkowana w latach 1991–1995, wiele osób w Polsce i na świecie przyjmuje nazwę „Civic V” jako synonim kompaktowych modeli z lat 90. i początku XXI wieku. Ta era Civica to czas, gdy auto zdobywało lojalność kierowców dzięki swojej niezawodności, niskim kosztom utrzymania, sportowym wersjom i szerokiemu wachlarzowi silników. Użytkownicy cenią Civica z tego okresu również za dobrą jakość wykonania oraz ponadczasowy design, który do dziś ma wielu fanów.
Najważniejsze dane techniczne Hondy Civic V generacji
Piąta generacja Hondy Civic była oferowana w kilku wersjach nadwoziowych: hatchback 3-drzwiowy, hatchback 5-drzwiowy, sedan 4-drzwiowy oraz coupe. Masa własna auta zależnie od wersji wynosiła średnio od 920 kg do 1080 kg, co czyniło ten samochód lekkim – idealnym pod auto miejskie, ale także stwarzającym dobre warunki pod tuning oraz sportową jazdę.
Wymiary Hondy Civic V przedstawiają się następująco:
- Długość: od 4070 mm (hatchback) do 4450 mm (sedan)
- Szerokość: 1695 mm
- Wysokość: 1355–1395 mm
- Rozstaw osi: 2570 mm
Dzięki kompaktowym wymiarom i niskiej masie, Civic V cieszy się opinią auta zwinnego, dobrze radzącego sobie w miejskich warunkach, a jednocześnie zapewniającego przyjemność z jazdy na trasach i krętych drogach.
Silniki montowane w Hondzie Civic V – od ekonomii po sportowe osiągi
Jednym z największych atutów Civica V była oferta silnikowa. Honda oferowała w tej generacji szeroką gamę jednostek napędowych – od małych i ekonomicznych po agresywne jednostki VTEC. Oto najpopularniejsze silniki montowane w tej generacji:
- 1.3 i 1.4 – proste, wolnossące silniki SOHC, dobre do jazdy miejskiej. Moc rzędu 75–90 KM.
- 1.5 VTEC-E – oszczędna jednostka z technologią VTEC-E z mocą ok. 90–95 KM, zaprojektowana z myślą o ekonomicznej jeździe.
- 1.6 SOHC – klasyczny silnik o mocy 105–115 KM.
- 1.6 DOHC VTEC (B16A2) – najbardziej pożądany przez entuzjastów. Generował 160 KM przy wysokich obrotach i zapisał się na stałe w historii JDM jako jeden z najlepszych czterocylindrowców.
- Diesel 1.7 – dostępny na niektórych rynkach, rzadko spotykany w Polsce.
Honda jako jeden z pionierów technologii VTEC wprowadziła inżynieryjnie zaawansowane rozwiązania, które pozwalały silnikom „ożywać” wysoko w obrotach, a jednocześnie zachowywać ekonomię przy niskich prędkościach. To rozwiązanie zapewniało niezrównane połączenie praktyczności i emocji z jazdy.
Civic V i tuning – auto, które stało się ikoną sceny motoryzacyjnej
Wielu właścicieli Honda Civic V decyduje się na różnego rodzaju modyfikacje – od stylistycznych, przez poprawę osiągów, po całkowite przekształcenie auta w maszynę torową. Dzięki dużej dostępności części oraz prostocie konstrukcji, Civic V stał się ulubieńcem pasjonatów tuningu. Wersje z silnikami B16, D16 czy nawet przeróbki na jednostki K20 są powszechne zarówno w Polsce, jak i w USA czy Japonii.
Najczęściej modyfikowane elementy to:
- Układ dolotowy i wydechowy – w celu poprawy przepływu powietrza i osiągów
- Zawieszenie – założenie gwintowanego zawieszenia pozwala poprawić prowadzenie
- Układ hamulcowy – wymiana fabrycznych hamulców na sportowe zestawy
- Felgi i opony – często stosowane są lekkie felgi aluminiowe oraz opony semi-slick
Modyfikacje stylistyczne, takie jak zderzaki, spoilery czy body kity również są popularne, choć nie wszystkie z nich znajdują uznanie w oczach purystów. Warto wspomnieć, że Civic V często służy jako baza do tzw. „JDM style” – stosowania elementów stylistycznych nawiązujących do japońskiego rynku.
Zużycie paliwa i koszty utrzymania – ekonomiczna legenda
Honda Civic V to nie tylko auto dla zapaleńców, ale też idealna propozycja dla osób szukających ekonomicznego środka transportu. Średnie spalanie w zależności od wersji wynosi:
- 1.3 – około 6,0 l/100 km
- 1.4 – ok. 6,5 l/100 km
- 1.5 VTEC-E – nawet 5,5 l/100 km przy spokojnej jeździe
- 1.6 VTEC – 7–8 l/100 km w cyklu mieszanym
Dzięki prostej konstrukcji i wysokiej niezawodności, koszty napraw nie są wysokie. Części zamienne są ogólnodostępne i stosunkowo tanie, a wiele napraw można wykonać samodzielnie. Civic V nie sprawi problemów także w kwestii korozji – o ile był regularnie konserwowany, trzyma się nadspodziewanie dobrze, jak na auto z lat 90.
Opinie użytkowników i ekspertów – dlaczego Civic V wciąż ma fanów?
Honda Civic V cieszy się niesłabnącym uznaniem wśród użytkowników nawet po kilku dekadach od premiery. Na forach tematycznych, grupach motoryzacyjnych oraz w mediach społecznościowych krążą liczne pozytywne opinie na temat trwałości, niezawodności i przyjemności z prowadzenia.
Co cenią użytkownicy?
- Trwałość silników – wiele egzemplarzy ma przebieg przekraczający 300 000 km i nadal pracują bez zarzutu
- Ekonomia – związana zarówno z niskim spalaniem, jak i tanimi częściami
- Możliwość modyfikacji – szeroki wybór części tuningowych i sportowych
- Jakość wykonania – plastiki, choć twarde, są trwałe, a fotele wygodne nawet po latach
W opinii ekspertów motoryzacyjnych, Civic V to idealny przykład udanego kompromisu pomiędzy osiągami, ekonomią a niezawodnością. Z uwagi na trwałość mechaniki i dostępność części, wielu mechaników poleca ten model jako pierwsze auto lub bazę do nauki mechaniki samochodowej.
Honda Civic V jako klasyk motoryzacji – czy warto kupić dziś?
Zakup Hondy Civic V może być świetnym pomysłem, zarówno dla początkującego kierowcy, jak i dla kolekcjonera szukającego klasyki z duszą. Przy obecnym trendzie wzrostu cen dobrze utrzymanych samochodów z lat 90., Civic V staje się nie tylko środkiem transportu, ale i inwestycją. Wersje VTi z silnikiem B16 osiągają już coraz wyższe ceny na rynku wtórnym, a do niedawna traktowane jako jedynie „zwykły Civic”, dziś powoli zaczynają być klasykami.
Jeśli szukasz lekkiego, zwinnego auta z duszą, o niskich kosztach utrzymania i sprawdzonym rodowodzie – Honda Civic V wciąż jest jednym z najbardziej rozsądnych wyborów.

Cześc nazywam sie Rafał Żurek i zapraszam na mojego bloga. Poruszam w nim tematy stylu, relacji, motywacji i życia codziennego z męskiej perspektywy. Lubię pisać konkretnie, bez owijania w bawełnę – zawsze szczerze i z dystansem.